Spoštovani,


Civilno iniciativo za spremljanje gradnje II. tira železnice skozi območje KS Črni Kal, smo ustanovili z namenom pomagati krajanom, ki živijo na območju KŠ Črni Kal, kjer se predvideva gradnja nove železniške proge ali tako imenovanega II. tira Divača – Koper. V prvi vrsti je eden izmed naših ciljev, da bi nova železniška proga potekala tako, da ob koncu gradnje ne bi imeli na območju KS Črni Kal uničeni kar dve rodovitni dolini (Hrastovska in Osapska).


Nikakor ne podpiramo gradnje enotirne nove proge na lokaciji Osapske doline (predvideni vladni projekt), kateri predvideva gradnjo samo enega tira. Pri čemer je potencialna gradnja levega tira je odmaknjena nekam v nedorečeno prihodnost. Tudi na Vladi RS sprejeti investicijski program jasno pokaže, da so vsi preračuni delani za gradnjo enotirne proge in to po enormni ceni 1,5 milijarde evrov.


To bi pomenilo najdražji znani evropski kilometer železniške enotirne proge po ceni 55 milijonov evrov (vir: predstavitev IP, tiskovna konferenca Vlade RS 24.1.2019). Ne le da smo odločno proti takemu razsipanju denarja, ki za končno posledico nima normalne dvotirne proge, temveč dodatno še za okras
razširjene tri daljše tunele, ki bodo ostali do nadaljnjega (najbrž za zmeraj) prazni in ki hkrati za enormen denar ne omogoča zaščite prebivalstva in okolja (križanje z avtocestnim viaduktom nad vasjo Gabrovica, nepovratno uničenje kanjona Glinščice in podzemnih jam pod Beko in Grižo).


Vlada je na svoji 138. seji dne 8.6.2017 sprejela sklep, da se pridobijo potrebne pravne in strokovne podlage, ki bodo omogočile, da se predvidena železniška proga na odseku Divača-Koper v naslednji fazi nadgradi v dvotirno progo. S tem vlada ni sprejela odločitve, da se drugi tir železniške proge Divača- Koper dejansko nadgradi v dvotirno progo hkrati z gradnjo desnega tira, pač pa zgolj hipotetično. To ima za posledico, da bodo gradbeni posegi v širjenje servisnih cevi v polni profil še v večji količini obremenjevali lokalne deponije in povečevale promet, hkrati pa bodo povečali možnosti vdora
podzemne vode, oziroma bo njihovo armiranje primerno dodatno dražje.

Vse to je v nasprotju z obljubami, ki jih je Vlada dajala prebivalstvu, ki je bilo v celoti zavedeno, saj je ostalo s staro progo, katere ostanek je nujen. Poleg tega pa bo obnova dotrajane obstoječe proge po podatkih MZI in DRSI odnesla še dodatnih 400 milijonov evrov.

V okviru postopka sprememb državnega prostorskega načrta je zato smiselno ponovno preveriti še kakšno drugo, manj škodljivo traso za novo dvotirno progo, saj je edino taka gradnja smiselna za večji pretok tovora. Smiselno bi bilo tudi preiti na izmenični tok v tem odseku, saj gre za premagovanje velike
višinske razlike, kar je uporabno tudi pri rekuperaciji energije in bi pomembno zmanjšalo porabo energije ob povečanem pretovoru, poleg tega pa bi praktično odpravilo problem požarov v tunelih ali na prostem.

Glede na vse že doslej zbrane informacije je naša CI odločna, da bo podprla vsak projekt nove dvotirne proge, ki bi ohranil vsaj eno od zgoraj omenjenih dolin in s potekom trase ne bi posegal v kakovost življenja krajanov in v neokrnjenost naravnih vrednot. v imenu Civilne iniciative za spremljanje gradnje II. železniškega tira skozi KS Črni Kal

Dimitrij Černic
Tel: +386 51 689 182