Mešetarji
Boris Popovič: Natančno pojasnilo, zakaj bo 2. TIR stal najmanj 3.5 miljarde €. Za uborih 27km enotirne proge!
V tem primeru gre za velikansko goljufijo oz. absurd absurdov. Do zdaj smo Slovenci v projekt že vložili več kot 60 milijonov evrov, kar snovalci zakona namerno ignorirajo. V podjetje bomo poleg 60 milijonov že porabljenih evrov vložili še 200 milijonov evrov svežega kapitala, Madžarska pa bo vložila le 200 milijonov svežega kapitala, za kar bo pridobila 50 odstotkov 2TDK.
Takoj za tem naj bi se družba prijavila na razpis za pridobitev nepovratnih sredstev Evropske unije in tako pridobila 250 milijonov evrov nepovratnih sredstev, to pomeni, da bi 125 milijonov nepovratnih evrov takoj pripadlo Madžarski.
Realni vložek Madžarske bi bil že takoj po ustanovitvi tako le 75 milijonov evrov.
Gremo naprej. Za s tem zakonom priznanih 200 milijonov evrov vloženih sredstev bi Madžarski naša država iz proračuna plačevala 4,5 odstotka nekakšnih letnih obresti, kar znese devet milijonov evrov na leto, in to kar za vseh 45 let. Madžarska bo tako samo iz tega naslova v 45 letih dobila dobrih 400 milijonov evrov. Vemo, da je obrestna mera v Evropi trenutno celo negativna. Mestna občina Koper za najete kredite plačuje od 1,2 do 1,5 odstotka letnih obresti, Mestna občina Ljubljana, ker ima zaradi velikosti boljše pogajalske možnosti, samo en odstotek. Pomeni, da državi za izposojeni denar na trgu ne bi bilo treba plačevati več kot 0,2 ali pa največ 0,5 odstotka obresti. Če bi država vzela 200 milijonov evrov kredita, bi za to plačevala na leto največ en milijon evrov, torej bi samo pri tej postavki privarčevala najmanj osem milijonov evrov letno. Ta razlika ni namerna, v to me ne bo prepričal nihče.
A to je šele začetek! Finančna konstrukcija drugega tira je strukturirana iz 400 milijonov začetnega vložka obeh držav, 250 milijonov nepovratnih evropskih sredstev in 300 milijonov evrov dolgoročnega posojila Evropske investicijske banke. To je ena plat. Še bolj zanimiva je druga plat - finančna konstrukcija prihodkov v podjetje 2TDK. Sporni zakon nalaga Luki Koper obveznost plačila nove takse, ki jo bo Luka kar 45 let morala plačevati 2TDK, in sicer po želji snovalcev zakona kar 19 milijonov na leto, vsekakor pa ne manj kot deset milijonov evrov. Če vzamemo najnižjo vrednost, to je deset milijonov evrov krat 45 let, pomeni, da bo samo Luka Koper za ta projekt plačala najmanj enormnih 450 milijonov evrov, kar je po naših izračunih v resnici realna cena za celoten projekt.
Tudi to še ni vse. Druga nova dajatev, ki jo določa isti zakon, je nova taksa za tovorna vozila. Vsi prevozniki bodo po novem dolžni plačevati to novo takso, čeprav proga njim sploh ni namenjena, in sicer prav tako podjetju 2TDK. Tudi ta taksa naj bi na letni ravni znašala najmanj deset milijonov evrov, kar pomeni, da bo v 45 letih 2TDK iz tega naslova dobila nadaljnjih najmanj 450 milijonov evrov, torej bi tudi oni plačali po naših izračunih celoten projekt. Toda podjetje 2TDK je po zakonu upravičeno tudi do pobiranja tako imenovane uporabnine oz. prevoznine po novi trasi, kar naj bi zneslo ravno tako kakšnih deset milijonov evrov letno.
Pomnožimo s 45 leti in že smo pri novih 450 milijonih evrov.
Poleg teh treh novih prihodkov 2TDK je v zakonu predviden še četrti, to je državni proračun. Snovalci predvidevajo, da bo prihodek 2TDK iz teh štirih virov na letni ravni skupno med 42 in 50 milijoni evrov. Pomnoženo s 45 je to najmanj 1,890 milijarde evrov oziroma največ neverjetnih 2,250 milijarde evrov.
Če vzamemo najnižjo možno vrednost, to je 1,890 milijarde evrov, in k temu prištejemo denar, ki naj bi ga resnično porabili samo za projekt, torej 400 milijonov evrov od obeh držav, pa še 250 milijonov evrov nepovratnih sredstev in 300 milijonov evrov posojila EIB, to znese najmanj 2,840 milijarde evrov. K temu še ni vštetih 400 milijonov evrov madžarskih obresti: že smo pri najmanj 3,24 milijarde evrov pa vse do 3,6 milijarde evrov. Vse to za borih 27 km nove enotirne železniške povezave.
Boris Popovič, intervju za Reporter
vir slike: siol.net
Sep 22, 2017